skip to Main Content
  • Al meer dan 35 jaar ervaring!
  • Eerlijk advies op maat
  • Uitgebreid assortiment
  • Uw zichtbaarheid, ons vak!

Waarop letten bij een spandoek ontwerpen?

Spandoeken

Wilt u een aankondiging doen of iets snel verkopen en onder de aandacht brengen? Dan is reclame materiaal dat in vele formaten te verkrijgen is wel erg handig. En dan hebben we het al snel over spandoeken. Wat dat betreft zijn er doeken in rollup banners tot gewoon echt meterslange banners; ze zijn er in vele soorten en maten. Maar hoe groot of hoe klein ook; het ontwerpen van een spandoek reclame is niet altijd even makkelijk, omdat hiervoor geen standaard regels zijn. Bij CD-Reclame wijzen we u graag op een aantal punten die u kunnen helpen effectieve spandoeken te ontwerpen.

Lettergrootte op uw spandoeken

Zoals in de inleiding reeds betoogd: u wilt een spandoek inzetten, omdat u letterlijk iets groots wilt aankondigen of communiceren. En als u dat op spandoeken doet, wilt u natuurlijk ook dat voorbijgangers de boodschap kunnen lezen. De omvang van het spandoek, de afstand tot de lezers en de plaats waar het doek komt te hangen, bepalen de leesbaarheid. Voor de lettergrootte is overigens wel een basisregel en die luidt als volgt:

De afstand tussen doek en lezer / 3 = de lettergrootte (hoogte) in centimeters.
Voorbeeld:
Een spandoek hangt op 10 meter van de voorbijgangers. Dan is de rekensom: 10 meter / 3 = ca. 3,3 cm. Ofwel: met letters van ongeveer 3,3 cm hoog, zijn ze op plusminus 10 meter goed leesbaar.

Rust creëren met witruimte

Houdt er rekening mee dat een spandoek geen flyer is en dat er geen leestekst op moet komen. Veel tekst is dus uit den boze. Een argeloze voorbijganger moet de boodschap op het spandoek in één keer kunnen zien en begrijpen. Zorg voor korte en bondige zinnen. Of liever nog: houd het bij één of twee zinnen en een duidelijke, mooie afbeelding. Dan is het meestal direct raak!

Kleurgebruik

De leesbaarheid op een spandoek is dus essentieel. Welke kleuren kunt u dan gebruiken?
Klassiek is natuurlijk een witte ondergrond met zwarte letters. Of andersom. Ook is een combinatie van contrasterende kleuren altijd goed. Wilt u weten welke kleuren tegenover elkaar liggen in het kleurenspectrum? Bij Adobe vindt u een handig overzicht van complementaire kleuren in het zogenaamde kleurenwiel.

Hoe herkenbaarheid waarborgen?

Een spandoek met gewoon een donkere tekst op een witte achtergrond maakt geen indruk en is ook niet echt herkenbaar. Hoe laat u zien dat een spandoek van u is? Om mensen te lokken is een fysieke locatie of webadres altijd zinvol. Zet deze op een prominente plek op het spandoek. Ook een logo van uw bedrijf zorgt voor herkenbaarheid. Soms is een logo zelfs belangrijker dan de tekst op het spandoek. Als bedrijf kunt u vrij eenvoudig uw huisstijl terug laten komen in het ontwerp. Let er dan wel op dat uw huisstijl niet in conflict raakt met de leesbaarheid. De leesbaarheid gaat altijd voor!

Meer weten over spandoeken

Wilt u meer weten over het ontwerpen en bedrukken van spandoeken? We adviseren u er graag over. Bel ons gerust op nummer 0316334050 of stel uw vragen via ons contactformulier of in de mail info@cd-reclame.nl.


Terug naar het overzicht

Contact opnemen

Heeft u interesse of wilt u meer weten?


    Back To Top
    OfferteMail onsBel onsApp ons